Ongelijke beloning? Dit zouden onze coaches doen!

Ongelijke beloning voor dezelfde functie en werkzaamheden

Wij spraken kortgeleden een vrouw die vertelde over de ongelijke behandeling die zij ervaarde op haar werk. Zij werkte al zes jaar op een interne audit afdeling bij de gemeente. Gesprekken over salarisverhoging werden steeds afgehouden. Onlangs kwam zij erachter dat haar mannelijke collega, die nog niet zo lang in dienst was, die zij moest inwerken en voor wie zij nog steeds als vraagbaak fungeerde, fors meer verdiende dan zij. Er knapte iets in haar. Na lang nadenken koos zij ervoor om ergens anders te gaan werken.

Dit verhaal klinkt onwerkelijk, maar is de realiteit. Wat doe je in zo’n situatie? Hoe ga je hier op een professionele wijze mee om? We hebben dit voorgelegd aan twee coaches die zich aan de stichting hebben verbonden. Wat zouden zij doen?

Onderzoekend

Coach Miriam de Kleijn: Ik zou eerst vragen wat je zelf vindt van het beloningsverschil en wat voor gevoel het bij je oproept. Boosheid? Of maak je het juist klein, praat je het goed? Vervolgens ben ik benieuwd in welke overtuiging die emotie dan geworteld zit. Het helder krijgen van die emotie en overtuiging spelen een belangrijke rol bij of en hoe je iets ter sprake gaat brengen. Hoe kun je zelf ruimte innemen, je eigen visie geven? En hoe zorg je ervoor dat je jezelf uiteindelijk niet tekort doet? Je zit niet altijd in een situatie waaraan je iets kunt veranderen. Wat betekent dat voor jou? Ben je bereid om de ultieme consequentie daaraan te verbinden?

Ik zou dus samen met jou eerst heel precies kijken naar de situatie, naar jouw rol daarin, naar waarom het wel of niet belangrijk voor je is en op welke manier dan en daarna pas naar welke acties daar dan uit volgen.’

Dialoog, bewustwording en zelfverantwoordelijkheid

Coach Mona Oosterwijk: Ik zou met je in gesprek gaan over hoe dat proces gegaan is. Hoe ben je dat gesprek over salarissen ingegaan? Veel vrouwen zijn bescheiden. Ik denk dat die mooie eigenschap ons in dit geval in de weg zou kunnen zitten: ‘Ik wil wel een bepaald salaris, maar heb mezelf helemaal nog niet kunnen laten zien, dus wie ben ik om dat nu te vragen.’ Mannen hebben daar over het algemeen minder last van: ‘Hoi, hier ben ik en dit wil ik verdienen.’ Wij gaan dus al anders zo’n gesprek in.

Daarnaast is beloning in Nederland niet transparant. In veel andere landen weet men van elkaar wie wat waar verdient. Hier hebben we het daar eigenlijk niet over, ook niet met collega’s. Je kunt hier niet op je toekomstige collega’s afstappen om te vragen wat zij verdienen. Je moet bij zo’n gesprek dus uitgaan van waar je vandaan komt, waar je naartoe wilt en wat jij jezelf waard vindt. Wat zijn de verantwoordelijkheden die je gaat dragen in je nieuwe baan en welk prijskaartje hangt daar volgens jou aan?’

Deel jouw ervaring met ons

Heb jij ook het gevoel ongelijk behandeld of tegengewerkt te worden op het werk? Deel dan jouw ervaring met ons: info@stichting-wgf.nl

Meer weten over beloningsverschillen op de Nederlandse arbeidsmarkt?

In het artikel ‘Beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen in Nederland’ < link naar: Arbeidsvraagstukken > van J.J. Schippers en J.J. Siegers worden ter verklaring van oorzaken en achtergronden van deze ongelijkheid een aantal arbeidsmarkttheorieën (de human capital-theorie, de theorie van de gesegmenteerde arbeidsmarkt, de ‘job queue’-theorie, discriminatietheorieën) gepresenteerd. Dit artikel verscheen al in 1988 in het Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, maar is nog altijd relevant.

In het artikel ‘Beloningsongelijkheid en beloningsverschil’ laat Kea Tijens, hoofdonderzoeker van het Amsterdam Institute for Advanced Labour Studies (AIAS), de verschillen tussen deze twee begrippen zien. Zij stelt dat acties om beloningsongelijkheid ongedaan te maken prima zijn, maar weinig effect sorteren op het beloningsverschil.