De weg naar leiderschap!

Wat wordt verstaan onder leiderschap? Een definitie is het nemen van initiatief om mensen te beïnvloeden om een bepaald doel te bereiken. En dat kan ook voor jezelf gelden.

Er zijn verschillende stijlen van leidinggeven, maar de vraag is hoe word je een leider.

Het doorlopen van de volgende stappen volgens één van de uitgangspunten van de WGF Life Cycle Planning van stichting WGF vergroot de kans om te groeien naar een hogere positie.

Stap 1: een doel formuleren:

Als je wilt doorgroeien dan is het van belang dat je je dat als doel stelt. Een doel stellen geeft richting en focus, zodat je weet waar je naartoe wilt en wat je wilt bereiken.

Stap 2: keuze maken:

Als je jouw doel hebt geformuleerd dan is de volgende stap om bewust keuzes te maken hoe je zo effectief mogelijk jouw doel wilt bereiken. Het klinkt makkelijk, maar het maken van keuzes kan voor velen erg lastig zijn, omdat je bewust iets in gang moet zetten. Het betekent ook nee durven zeggen, voor jezelf kiezen, uit jouw comfort zone stappen.

Stap 3: een planning maken:

De gedachte achter de WGF Life Cycle Planning is dat het arbeidsleven van een vrouw duidelijke seizoenspatronen kent die de productiviteit kunnen beïnvloeden. Door hierop in te spelen kan er effectief met tijd worden omgegaan. Vanuit deze gedachte wordt geadviseerd om een tijdsplanning te maken, zodat het bereiken van jouw doel realiseerbaar wordt.

Stap 4: het delen met anderen

Het motto van stichting WGF is delen = vermenigvuldigen. De kracht van een verhaal delen is ongekend. Op het moment dat je deelt wat je wilt bereiken gaan er krachten voor je aan het werk. Het begint bij jezelf dat je er meer in gaat geloven, omdat je het hebt durven uitspreken en hoe meer je dat doet hoe beter je in staat bent om het te geloven. Daarnaast zal je ervaren dat de mensen die je het hebt toevertrouwd met je gaan meedenken en met ideeën komen. Het belangrijkste is dat je bij jezelf blijft en kiest wat bij je past en leer nee te zeggen als het niet past, want mensen willen graag helpen, maar jij weet wat je nodig hebt. En als je dat niet weet praat dan met mensen die jou inspireren.

Stap 5: durven doen en zichtbaar zijn

Als jouw doelstelling is het doorgroeien naar een leidinggevende functie of het bekleden van een toezichthoudende functie dan is het tijd om te durven stappen te zetten naar die functies. In de vorige stappen ben je bewust bezig geweest om jouw doel vorm te geven, waardoor je zelfvertrouwen hebt opgebouwd om jezelf te laten zien. Zichtbaarheid is essentieel om in aanmerking te komen voor promotie of om ‘gescout’ te worden. Het komt erop neer dat je je moet laten zien en horen op de plekken waar je naartoe wilt. Ga het gesprek aan met jouw leidinggevende of benader een wervingsbureau, etc. Het mooie van dit alles is dat je het niet alleen hoeft te doen. Heb je hulp nodig? Stichting WGF is er voor jou. Kijk op onze website www.stichting-wgf.nl wat we voor jou kunnen betekenen en neem contact op.

Stap 6: netwerk opbouwen en onderhouden

Bij de vorige stap moest je durven doen en aan je zichtbaarheid werken. Dat kan je bewerkstelligen door je aan te sluiten bij verschillende ‘netwerken’ waar je tot jouw recht komt. Ga selectief met jouw tijd om en met mensen die je om je heen verzamelt. Niet alle contacten leveren de energie op die je nodig hebt om verder te komen. Het is goed om ook hierin de juiste keuze te maken die goed voelt, want uiteindelijk geeft een goed gevoel wel de energie die je nodig hebt. Ook in deze fase kan stichting WGF je ondersteunen en verder helpen. Je kunt je ook aansluiten bij stichting WGF die een netwerk heeft om jou een stap dichter bij je doelstelling te brengen en uiteindelijk jouw doelstelling helpen realiseren.

Stap 7: blijf investeren in jezelf

Deze stap staat als laatste aangegeven, maar is een stap die gedurende het hele proces van belang is, want jezelf blijven ontwikkelen staat centraal. Het vraagt investering in tijd en geld om door te groeien. Voor zowel een ervaren of startende professional geldt dat doorgroeien naar een leidinggevende of toezichthoudende functie investering in tijd en geld vraagt. Denk aan sociale vaardigheden, kennis van governance, vaardigheden op het gebied van leidinggeven etc. die nodig zijn voor deze functies. Dit zijn vaardigheden die tijd en aandacht vragen en die je kunt leren. Begin daarom zo vroeg mogelijk in jouw carrière met het besteden van aandacht aan deze vaardigheden, bijvoorbeeld door in het bestuur te zitten van een studentenvereniging, sportvereniging, kerk etc. Stichting WGF werkt samen met professionele partners die je in dit traject tot ondersteuning kunnen zijn.