Ode aan de vrouw

“A woman is the full circle. Within her is the power to create, nurture and transform”. Diane Mariechild.

Deze quote omschrijft precies mijn beeld over de kracht van een vrouw: creëren, verbinden/onderhouden, veranderen/ombuigen.

8 maart, internationale vrouwendag, is een dag om weer stil te staan bij de positie van de vrouw in onze samenleving. Deze dag wil ik speciale aandacht besteden aan de kracht van een vrouw.

Door de eeuwen heen hebben vrouwen hun kracht laten zien. Ik denk dan aan de vrouwen uit de bijbel: Debora, Lydia, Ester, Maria, Ruth en nog vele anderen. Het zijn allemaal vrouwen die ons voor zijn gegaan in het tonen van daadkracht en vanuit geloof hun doelen hebben bereikt. Vrouwen die in de frontlinie stonden. Als ik lees over Ester die roept “Kom ik om, dan kom ik om” dan word ik geïnspireerd om door te gaan en niet op te geven. Om ondanks onzekerheden en tegenvallers de moed erin te houden en te blijven geloven dat het goed komt.

De kracht van creëren, verbinden/onderhouden en veranderen/ombuigen blijkt ook uit de verhalen van deze vrouwen uit de bijbel. Ik zal daar verder niet over uitweiden, maar mocht je het interessant vinden dan kun je het lezen in de Bijbelboeken Richteren 4 (Debora), Handeling 16 (Lydia), Ester, Lucas en Ruth.

De kracht van het creëren komt vooral tot uiting in het bedenken van nieuwe ideeën en het aandragen van oplossingen in moeilijke situaties. Vrouwen zijn sterk in het verbinden en onderhouden van relaties en zijn daardoor in staat om voor verandering te zorgen. Vrouwen zijn bij uitstek bruggenbouwers. Ik wil in deze tijd ook 3 vrouwen onder de aandacht brengen die zouden passen in het rijtje van de vorengenoemde vrouwen uit de Bijbelse tijd. Minister van Defensie Kajsa Ollongren, die in deze spannende en dreigende tijd belangrijke beslissingen moet nemen. Ik wil haar een hart onder de riem steken. De 2 andere vrouwen die zich inzetten voor een inclusieve samenleving zijn minister van Financiën Siegrid Kaag en Tweede Kamerlid Sylvana Simons. Ik vind het belangrijk om vrouwelijk leiderschap te ondersteunen, ongeacht de verschillen in meningen en inzichten.

Vanuit stichting Women’s Gathering Foundation (www.stichting-wgf.nl) streven wij naar een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen in leidinggevende en toezichthoudende posities. Diversiteit verhoogt de kwaliteit van besluitvorming en daarom is het van belang dat er meer vrouwen in posities komen, waarin zij kunnen meebeslissen en zo kunnen bijdragen aan een duurzame wereld, waarin gelijkwaardigheid en kansengelijkheid zal heersen.

Ben jij toe aan de volgende stap in jouw carrière? Wil je bijdragen aan meer vrouwelijk leiderschap? Zit je al in een toppositie en wil je andere vrouwen helpen? Of wil je gewoon doen waar je goed in bent en gelukkig van wordt? Neem dan de tijd om de krachten in jezelf te onderzoeken, want die zijn er. Verandering begint bij bewustwording en het maken van een keuze om in actie te komen. Twijfel niet langer. Je hoeft niet perfect te zijn, je hoeft niet alles te weten of goed te kunnen, want je bent al goed zoals je bent. Vertrouw op jouw talenten. Je hoeft het niet alleen te doen. Durf te vragen. Laat je toerusten. Koester het vrouw-zijn en wie jij bent, want dat maakt jou als vrouw uniek. Verwen jezelf, want je bent het meer dan waard.

In deze onrustige tijd gaat mijn hart uit naar alle mensen in Oekraïne die hun veilige woonplek moeten verlaten en op zoek moeten gaan naar veiligheid en rust. Ik bid voor vrede in Oekraïne, voor vrede en liefde in de harten van alle mensen in de wereld.

Fijne vrouwendag. Enjoy.